قیمت خودروهای کم مصرف در ایران + اینفوگرافیک
[ad_1]
به نقل از خبررسان، افزایش سرانه مصرف بنزین علتشده تا باز هم انگشت تهمت به سمت مردم باشد. این در حالی است که نه مسئولی کاری به کار خودروسازان دارد که توجهی به تشکیل خودروهای کم مصرف ندارند و نه اشارهای به نحوه و مقدار تشکیل میبشود که مشابه با مصرف انجام نمیبشود.
مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که در سالهای تازه با اظهارات جنجالیاش زیاد تر مورد دقت قرار گرفته، این بار نیز ضمن نظر قیمت ۲۶ هزار تومانی برای بنزین، از مردم خواست تا با منفعت گیری از خودروهای کم مصرف، این افزایش نرخ را جبران کنند.
حال قبل از این که او بهگفتن نماینده مردم توجهی به عقبماندگی دستمزد کارکنان و اثرات تورمی بنزین ۲۶ هزار تومانی ندارد، باید از این سوال را نقل کرد که منظور میرسلیم دقیقاً کدام خودروی کممصرف است؟
حتی خودروهایی نظیر پراید و کوییک که از آنها بهگفتن محصولات کممصرف یاد میبشود، در هر ۱۰۰ کیلومتر زیاد تر از هفت لیتر (بعضی اوقات تا ۱۰ لیتر) مصرف بنزین دارند که مطابق استانداردهای جهانی در دسته خودروهای کم مصرف قرار نمیگیرند.
در همین عرصه رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران، در گفتگویی که هفته قبل با تابناک داشت خبرداد که ماشینهای خارجی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۲.۵ لیتر مصرف و ماشینهای ایرانی ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف دارند.
از این رو تنها گزینههایی که پیش روی ایرانیان باقی میماند، خودروهای هیبریدی است که علاوه بر موتور درونسوز بنزینی، پیشرانه الکتریکی هم دارند و به مصرفکنندگان امکان افت مصرف بنزین را خواهند داد.
خودروهای کم مصرف در ایران
در بین خودروهای مورد اشاره، تویوتا پریوس ارزانترین آنها است که حداقل دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. در این بین نرخ BMW i8، دیگر هیبریدی حاضر در بازار ایران به ۲۳ میلیارد تومان هم میرسد.
بر این مبنا اشکار نیست فردی که خود را نماینده مردم در قوه قانونگذاری میداند، چطور انتظار دارد شهروندان پراید، تیبا، کوییک یا پژوی خود را کنار بگذارند و بهیکباره سوار لکسوس و بیامو میلیاردی شوند!
بهاختصاصی آنکه امسال حداقل حقوق کارگران از سوی شورای کار کمتر از هشت میلیون تومان اظهار شد. بدین ترتیب حتی اگر دستمزد افراد در ماه هشت میلیون تومان هم باشد و همه آن را نگه داری کنند و قید خورد و خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان و … خود را بزنند، حداقل باید ۳۰۶ ماه، یعنی معادل ۲۵.۵ سال کار کنند تا بتوانند ارزانترین خودروی کممصرف حاضر در بازار ایران، آن هم به قیمت امروز بخرند.
این چنین در صورتی که قیمت بنزین ۲۶ هزار تومان بشود، صاحبان خودروهای بنزینسوز، اگر در ماه بهطور میانگین ۸۰ لیتر مصرف داشته باشند، باید بیشتر از دو میلیون تومان صرف فراهم سوخت خودروی خود کنند. یعنی فردی که در ماه هشت میلیون تومان دستمزد دریافت میکند، باید بیشتر از یکچهارم از حقوق خود را فقط برای بنزین کنار بگذارند.
نماینده مردم یا خودروسازان؟
در این بین، قبل از آنکه همان خودروسازانی که میرسلیم عضو هیئت مدیره آنها است توان تشکیل خودروهای کم مصرف را ندارند، کیفیت بنزین تولیدی در ایران نیز به نوعی است که حتی طالبان هم چندین دفعه آن را به سرزمین مسترد کرده است.
از این رو به نظر میرسد در این چنین شرایطی سخن بگویید از بنزین ۲۶ هزار تومانی یا نشانهگرفتن انگشت تهمت به سمت مردم فقطً به مثابه ریختن همان بنزین روی آتشی است که در این زمان زیر خاکستر مانده است.
برای مطالعه زیاد تر صفحه ماشین را در خبررسان جستوجو کنید.
[ad_2]
منبع