«ماه و بلوط» فرش ایرانی است_خبررسان
[ad_1]
به گزارش خبررسان
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبررسان از تنسیم، جلسه نقد و بازدید کتاب «ماه و بلوط» نوشته محسن مومنی شریف، با وجود نویسنده محمد حمزهزاده و بهزاد دانشگر، نویسنده و کارشناس، در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
نویسنده این کتاب با گفتن این که این تاثییر یک رمان تاریخی در اقلیم کردستان است، اضافه کرد: این که برخی خوانندگان آنقدر داستان را واقعی دیدند که آن را ناداستان مینامند، نقطه مثبتی است.
مومنی شریف او گفت: روایت ایرانی دغدغه بنده است تا بتوانیم در زمان توصیف و روایت، از سنتهای خودمان و از خودمان بنویسیم. افراد سختپسند کتاب را خواندند و با آن ربط برقرار کردند. تعبیرشان اینطور می بود که به رمان خودمان، یعنی رمان ایرانی، نزدیک میشویم.
وی به تاثیرپذیری از تاریخ بیهقی اشاره کرد و در ادامه گفت: ما وقتی که این کتاب را میخوانیم، نمیدانیم تاریخ است یا داستان. این نوع از نوشتن در کارهای بنده اثرگذار بوده است و در کتاب «ماه و بلوط» هم دیده میشود.
این نویسنده این چنین در خصوص مطرح پیوند و وحدت شیعه و سنی در کتاب خود اضافه کرد: بیشتر از آنکه خود شیعه و سنی به تفاوت بین خود دامن بزنند، سیاسیون به این نوشته اهمیت خواهند داد. در این کتاب تلاش کردم باور به وحدت شیعه و سنی را نقل کنم.
این نویسنده با ابراز نگرانی از فاصله گرفتن برخی آثار ادبی با هویت ایرانی تصریح کرد: در شعر سنتپذیری بسیاری داشتهایم؛ اما در قسمتهای بسیاری از هنرها با هویت خود فاصله گرفتهایم که جای نگرانی دارد.
وی یکی از دغدغههای خود را پرداختن به تحول انسان در انقلاب اسلامی دانست و او گفت: تلاش کردم در این کتاب نیز به این مهم دقت داشته باشم و شگفتی میکنم چرا برخی به آن بیدقتاند.
بهزاد دانشگر، پژوهشگر و منتقد کتاب نیز در این مراسم با اصرار بر این که کتاب تازه مومنی شریف یک رمان است، او گفت: تعاریف ما در ادبیات خشک و بیروح است و فکر میکنیم فقطً همان تعریف درست است. برای مثال، تعریفی از رمان داریم که اگر اثری حتی اگر ویژگیهای نثر ادبی را داشته باشد، میگوییم رمان نیست.
او همین طور گفت: این کتاب به علت ساختار، شخصیتپردازی و بازی با زمان و منفعت گیری از زاویهدید رمان است. در این داستان نیز روایت خوبی از شخصیتها در یک جغرافیای خاص انجام شده است.
وی اصرار کرد: ما در حوزه رمانهایی که مربوط به اقوام و اقلیمهای ایران باشد، با فقر محتوا مواجهیم و ملزوم است آثار اینچنینی زیاد تر تشکیل شود. سیالیت فضا و مکان در این داستان قابل دقت است. این که رمانهای ما این روزها به سمت مینیمال حرکت کرده، مقبول نیست.
محمد حمزهزاده، منتقد دیگر این مراسم، کتاب “ماه و بلوط” را تراشهای توصیف کرد که از همه زوایا قابل دقت است. وی در ادامه او گفت: کارکرد رمان نمایش زندگی است و در «ماه و بلوط» بیشتر از ۱۰ زندگی مهم نوشته شده است. حتی برخی شخصیتها در طول داستان متولد خواهد شد.
وی با گفتن این که رمان «ماه و بلوط» زندگی فعالی را مشخص می کند، اضافه کرد: تا این مدت که تا این مدت است، هنگامی صفحهای از کتاب را باز میکنم، جریان زندگی را در آن میتوانم ببینم.
حمزهزاده افزود: شمار جزئیات در این داستان آن را همانند فرش ایرانی کرده و روایت ایرانی که نویسنده در داستان جانمایی کرده، از خصوصیات مثبت آن است.
به حرف های این منتقد کتاب، واقعگرایی نهفته در این کتاب سرشار از واقعگرایی حقیقی است. باورهایی در قصه هست که احتمالا آن را به رئالیسم جادویی تشبیه کرد.
وی ویژگی دیگر این رمان را راستگویی و صداقت آن برشمرد و افزود: اگر در جاهایی حتی خیالپردازی شده، مبتنی بر دیگر تکههای کتاب است.
حمزهزاده تصریح کرد: این رمان سراغ یکی از سختترین موضوعات سیاسی اجتماعی رفته است و از بین آثار داستانی مربوط به کردستان این ویژگی را دارد که صادق و واقعگراست و حیایی را که ویژگی مردم کردستان است، به زیبایی مطرح کرده است.
وی منفعت گیری از اسناد تاریخی بدون خدشه را قوت این کتاب گفت و او گفت: نویسندگان و فعالان شاخصی این تاثییر را دیده و به علت مطرح درست تاریخ آن را پسندیدهاند.
این پژوهشگر با اشاره به قسمتی از کتاب، در خصوص مباحثه چند نفر با عقاید دینی و سیاسی گوناگون افزود: او گفتوگوها به حدی دقیق کار شده که میتوان او گفت قسمتهای پرقوت کتاب است. حتی در تکههایی چهرههای بنام داخل داستان خواهد شد و به خوبی به آنها پرداخته شده است.
این منتقد کتاب معتقد است این تاثییر ادبی قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم سینمایی یا سریال را دارد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
اقتصاد
[ad_2]
منبع