قاب غزه نشان می دهد مکتب حاج قاسم مقاوم پرور است و توانایی به استیصال کشیدن دشمن را دارد
[ad_1]
آیین رونمایی از مجموعه مقالات همایش «شهید سلیمانی و مکتب انتظار و مقاومت» و «نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای» در مؤسسه فرهنگیپژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد. حمیدرضا مقدمفر، مشاور فرهنگی رسانهای فرماندهکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تشکر از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی که برای این مهم تلاش کردند، نکاتی را در ربط با مکتب حاج قاسم گفت.
مقدمفر مشاور فرهنگی رسانهای فرماندهکل سپاه در ابتدای سخنان خود با گفتن آمار بالای تألیفات با نوشته حاج قاسم او گفت: چهار سال از سالگرد شهادت حاج قاسم گذشت و احتمالا بیشتر از ۸۰۰ تألیف و کتاب منتشرشده و در دست انتشار کردن با نوشته حاج قاسم داشتیم، اما در تبیین و معارفه مکتب متعالی حاج قاسم، صفتی که حضرت آقا به ایشان دادند و ایشان را صاحب مکتب دانستند، کار شایانی نشده است.
او گفت: مکتب حاج قاسم سبک و سیره حاج قاسم است، هر معرفت و هر گزارهای را مکتب نمیگویند، طبق معمولً در ادبیات علمی اینگونه است که راه حلها و الگوهایی را که جنبه عملیاتی و کاری اشکار میکند و بهگفتن یک الگوی عملیاتی شده و توانایی شده، و قابلیت اجرا دارد، بهگفتن مکتب معارفه میکنند، حاج قاسم از این صفت برخوردار است و این نیاز به تبیین دارد، این یک نقطه مغفول و نیاز زمینماندهای می بود که عزیزان همت کردند و در این چند سال این کار را انجام دادند. من بهسهم خودم از جانب سپاه پاسداران و همکاران حاج قاسم از همه نهادها و پژوهشگران و مراکز مطالعاتی و همه عزیزانی که برای تبیین ابعاد علمی مکتب حاج قاسم و پاسخگویی به این نیاز برزمینمانده تلاش کردند، سپاس میکنم.
مقدمفر با اشاره به اشتیاق خیل جوانان مقاومت در سراسر دنیا به فهمیدن مکتب مقاومپرور حاج قاسم، بر الزام ترجمه آثار پافشاری کرد و او گفت: یقیناً امروز فقط جوانان اسلامی ایران، تشنه دانستن معارف این مکتب نیستند، امروز خصوصاً سپس از طوفان الاقصی خیل جوانان مقاومت می باشند که تشنه این معارف می باشند. شما امروز صحنه غزه را احتیاط بفرمایید، قاب غزه این را مشخص می کند که مکتب حاج قاسم، مکتب مقاومپرور و مکتبی است که توانایی به استیصال کشیدن دشمن را دارد، و مشخص می کند که ما نیاز به تبیین این مکتب داریم. جوانان دنیا خصوصاً محور مقاومت تشنه دانستن این مکتب می باشند و آثار و زحماتی که پژوهشگران گرامی کشیدند و انشاءالله امروز رونمایی خواهد شد، بهنظر من قابلیت ترجمه دارد. بهعلت این عطشی که عرض کردم، الزام دارد این آثار هرچه سریعتر به زبانهای غیرفارسی هم ترجمه بشود، با اهمیت ترین برکات این کوششها همین عمومیسازی فرهنگ مقاومت بهگفتن شاخص مهم مکتب حاج قاسم است.
حمیدرضا مقدمفر با گفتن این که حاج قاسم شاگرد امام(ره) و مقام معظم رهبری است و کوششهای او در راستای انتظار فرج است، گفت: شهید سلیمانی شاگرد مکتب امام رحمه الله علیه و مقام معظم رهبری است، و هر دو دوران را فهمیدن کرده است؛ هم دوران دفاع مقدس بهگفتن سرباز حضرت امام و هم سپس از آن بهگفتن سرباز ولایت در مکتب مقام معظم رهبری. فعالیتها و نوع عمل های حاج قاسم در هر دو دوره را باید در راستای انتظار فرج معنی و تفسیر کرد. در دوران امام و دفاع مقدس ایشان فاتح عملیاتهای تعداد بسیاری بودند، ولی امام هنگامی میخواستند از رشادتها و پیروزیهای دوران دفاع مقدس تشکر کنند، در خاطر عزیزان ثبت است که امام فرمودند؛ “این همه از نتایج سحر است و ما در انتظار رؤیت خورشید هستیم.”، در دوران رهبری مقام معظم رهبری هم شما میبینید حاج قاسم در تحقق فرایند تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری در بیانیه قدم دوم انقلاب به آن اشاره کردهاند و جوانان را به آمادگی برای رسیدن به آن دوران فرا خواندند، تلاش کرد که مانع ها را از پیشِرو بردارد، تلاش حاج قاسم را باید در این راستا تفسیر کرد، بعد در هر دو دوران تلاش حاج قاسم و زحمات او را باید زحمات و کوششهایی برای نزدیک شدن و انتظار فرج و سربازی امام عصر(عج) خواند. ما حاج قاسم را در این ۴ سال اینگونه دیدیم، شهید سلیمانی را باید نماد و نمود انسان چشم به راه معارفه کرد، یعنی هم سبک و شیوه زندگی او و هم تلاش و مجاهدت او، همه آنها را میبشود در این راستا معنی کرد.
مشاور فرهنگی و رسانهای فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به ویژگی ولایتمداری حاج قاسم، ابراز کرد: او در دوران دوری از این خورشید عالمتاب چشم به ستارهای که از او نور میگرفت داشت. باور او این می بود که در دوران غیبت بر پایه «و امّا الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا» باید با ولایتمداری و تا سرحد جان بر تبعیت از ولی فقیه محکم ماند بهطوری که معتقد می بود پذیرفتن ولایتشان شرط عاقبت به خیری است، و بهگفتن یک مسئله مهم باید او گفت آنچه علتقرابت و همسنخی مکتب حاج قاسم و فرهنگ انتظار میبشود، برجستگی مؤلفه مقاومت در مکتب حاج قاسم است.
مقاومتی که حاج قاسم نسبت به آن پایبند می بود، دو ویژگی داشت؛ اول این که مبتنی بر یک ایمان روشنبینانه و دعوتکننده به عمل صالح مبتنی بر آیات قرآن می بود. دوم مبتنی بر امید برای دستیابی و رسیدن به اهداف و آرمانها و افقهای مورد انتظار می بود. نقش ایمان و امید است که علتمیبشود مکتب سلیمانی، عقلانی و معطوف به نتایج دلخواه ترجمه بشود. سال قبل در سومین سالگرد حاج قاسم مقام معظم رهبری فرموده بودند؛ “حاج قاسم آدم عاقلی می بود.”، یعنی صفت عقل را به ایشان نسبت داده بودند، این عقل را میبشود اینجا معنی کرد یعنی نقش ایمان و امید و همان جنبه عقلانی معطوف به نتایج در مکتب حاج قاسم. دو عنصر ایمان و امید پایههای مقاومت در مکتب حاج قاسم را مستحکم میکند، مقاومتی که راهگشا و مانعزدا است، مقاومتی که دشمن را عصبانی و مستأصل میکند و بسترساز ظهور است.
انتهای مطلب/+
[ad_2]
منبع