پژمان جمشیدی غایب حاضر روز سوم جشنواره فیلم فجر/ واقعیتی که «نشاط مختاری» افشا کرد
[ad_1]
خبررسان از تنسیم- مجتبی برزگر: فوتبال، سینما، جشنواره فجر؛ روز سوم جشنواره همه خبرها تحت الشعاع بازی تیم ملی فوتبال کشورمان روبه رو ژاپن می بود؛ مسابقهای حساس که همزمانیاش با نمایش فیلم سینمایی «شهسوار» اتفاق اختصاصیای را رقم زد.
با موافقت تهیهکننده «شهسوار» و همکاری ستاد جشنواره، مسابقه فوتبال دو تیم ایران و ژاپن در سالن مهم برج میلاد به نمایش درآمد و فیلم سینمایی شه سوار با یکساعت تأخیر روی پرده رفت.
شور و شوق تماشای مسابقه فوتبال ملی، به طور دسته جمعی در سینما حال و هوای خوبی را به برج میلاد آورد.
مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر درمورد تصمیم به نمایش بازی فوتبال ایران و ژاپن در سالن مهم برج میلاد به خبرنگار تسنیم او گفت: همه دوستان و اهالی رسانه علاقهمند بودند به برنامه پخش فوتبال برسند ما دیدیم مطالبه دو طرفه است هم اهالی رسانه دوست دارند این اتفاق بیفتد. خدا را شکر میکنم که ایران در این مسابقه پیروز شد و یک خاطره ماندگار در دوره چهل و دوم فیلم فجر به جای گذاشت و به کام همه شیرین نشست.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر به این مسئله اشاره کرد: در جدول اکران فیلمهای سینمایی جشنواره، پیشبینی نشده می بود گفتیم اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد این تقاضا از سوی تهیهکننده خود تاثییر نقل بشود. تا روز قبل تعداد بسیاری از اهالی رسانه این مطالبه را داشتند خود تهیهکننده فیلم «شه سوار» هم که اکران فیلم او همزمان با نیمه دوم فوتبال شده می بود این تقاضا را داشت امروز به طور مکتوب به ما خبرداد و به شدت این جایگزینی را کردیم و با یک ساعت تأخیر فیلم را نمایش میدهیم.
.
نشست خبری فیلم بهروز افخمی تحت تأثیر پخش مسابقه فوتبال در برج میلاد می بود؛ احتمالا به همین علت می بود که او نسبت به سؤالات خبرنگاران عکس العملهای شگفت و غریبی نشان داد. او هم خندید و هم جوابهای مختصر داد تا به نوعی اعتراض خودش را نشان بدهد.
«صبح اعدام» داستان ساعات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در بستری تاریخی روایت شده است.
بهروز افخمی درمورد این که آیا خانواده طیب حاج رضایی که فیلم را به همراه شما دیدند از این روایت رضایت داشتند، او گفت: پسر دوم طیب حاج رضایی آمده می بود هنگامی فیلم را دید اول اصطلاحاً توپش پُر می بود چون قبل از فیلمبرداری و در دوران تدوین تلاش کرده می بود ما را اشکار کند و موفق نشده می بود. کار به اینجا رسید فیلم ساخته شده را میدیدند احتمالا زیاد به آنها برخورد اما سپس از این که فیلم را دید آرام آرام تحول موضع داد و اشکار شد از یک چیزهایی در فیلم خوششان آمده است.
ارسطو خوش رزم که در این فیلم نقش حاج اسماعیل رضایی را بازی میکرد به این مسئله اشاره کرد: با دقت به محدود بودن منابعی که راجع به حاج اسماعیل رضایی وجود داشت یک مقدار کار را برای من سخت کرده می بود اما من در طی ۸ ماه تمرینی که با آقای افخمی داشتم به یک شکل و فرمی رسیدیم و تشریک مساعی کردیم. حاج اسماعیلی که من بازی کردم حاج اسماعیل ارسطو خوش رزم است.
حسین نمازی که سال قبل شادروان را به جشنواره فجر آورده می بود، امسال داستانی در همان حال و هوا را در قاب «شهسوار» روایت کرده است.
حتی خود او در نشست خبری فیلمش تعبیر جالبی به کار برد و او گفت «شهسوار» را در کوچه پایینی شادروان ساختیم.
حسین نمازی جلوی دوربین تسنیم این مسئله را یادآور شد: «شهسوار» یک درام اجتماعی شیرین است؛ لحظات متأثرکننده و خندهدار دارد اما کمدی نیست.
عزتالله رمضانیفر هم به سبکِ رضا رویگری در «شادروان» نقش کوتاهی دارد و همان داداشی یا به تعهدی «شهسوار» داستان است؛ او اینطور درمورد نقش خود او گفت: برای منِ بازیگر نقش مختصر و بلند ندارد باید دید این تأثیراتی که این نقش مختصر در فیلم گذاشته احتمالا بیشترین تأثیر روی شخصیت داداشی همهچیز بر پایه درگذشت این آدم ادامه اشکار میکند.
هادی کاظمی در کنار عباس جمشیدیفر و الناز حبیبی از بازیگران سرشناس این فیلم می باشند. کاظمی معتقد است که «شهسوار» کمدی نیست و داستانی اجتماعی دارد. یقیناً گیتی قاسمی هم با یک خبر خوش از سریال «زیرخاکی» جلوی دوربین ما آمد.
هادی کاظمی به خبرنگار تسنیم او گفت: سینما به نظرمن سینماست همانند زندگی؛ در زندگی اتفاقات تلخ و شیرین، جدّیها و شوخیها را پشت سر میگذاریم و سینما هم همین است. تقسیمبندی که این کار فقطً جدّی و فقطً کمدی است برای خود من جایی ندارد و در واقع به این مسئله معتقد نیستم.
گیتی قاسمی درمورد سری تازه «زیرخاکی» هم این خبر را داد که انشاءالله با «زیرخاکی» عید نوروز میهمان مردم هستیم الان هم چنان در تکاپوی ضبط آن هستیم امیدوارم همانندِ «زیرخاکیهای» قبل حتی بهتر مردم استقبال کنند.
«قلب رقه» با داستانی جاسوسی از داعش پا به جشنواره فیلم فجر گذاشت تا سپس از زمانها جای خالی فیلمهای امنیتی را پُر کند.
عوامل تشکیل این تاثییر، فیلمشان را به شهید سیدرضی موسوی تقدیم کردند.
مسئله قابل دقت درمورد «قلبرقه»، گریم فرهاد قائمیان بازیگر آن است که شباهت زیاد بسیاری به شهید سلیمانی داشت. این نوشته در نشست خبری از تهیه کننده فیلم سوال شد و او هم جواب عجیبی داد.
تهیهکننده قلب رقه در جواب به سوالی درمورد شباهت گریم فرهاد قائمیان به سردار سلیمانی، او گفت: گریم فرهاد قائمیان همانند به یکی از چهرههای مشهور است که از بردن اسم وی معذورم، اما این نقش ارتباطی با شهید سلیمانی نداشت.
نشاط مختاری که در این فیلم نقش متغیری را بازی کرده جلوی دوربین ما به یک حقیقت مهم اشاره کرد. او او گفت: زمان نشد در مصاحبههایی که تا الان انجام دادهام این مسئله را نقل کنم. من هنگامی از سوریه برگشتم یک ماهی دچار فروپاشی روانی شده بودم. اطرافیانم من را میدیدند این مسئله را میانها گفتند چه بر سر تو آمده؟ و آن لحظه هنگامی در آن موقعیت بودم فهمید نمیشدم.
خیرالله تقیانیپور کارگردان قلب رقه به این مسئله اشاره کرد: هنگامی کیلومترها از سرزمین دور باشی و برای فیلمسازی داخل این فضا شده باشی هنگامی برای فیلمبرداری به بیرون هتل میروی و نمیدانی زنده بازمیگردی؛ آنجاست که باید فهمیدن کنی آنهایی که کیلومترها از وطنشان فاصله گرفتند و رفتند فقط از کیان مملکت دفاع کنند آن برای من ارزشمندتر می بود.
*** به علت وجود «قلب رقه» در جدول پخش روز سوم و چند پرترهای از فرماندهان بزرگ جنگ تحمیلی در جشنواره فیلم فجر امسال، نوشته ساخت سینمای استراتژیک یا همان سینمای دفاعمقدس را در دستور کار قرار دادیم.
سعید الهی که هم جایگاه منتقد سینما را دارد و این روزها در قامتِ تهیهکنندگی هم ظاهر شده و «میرو» را به جشنواره فجر آورده است؛ در این باره به خبرنگار تسنیم او گفت: زیاد موافق پرداخت مستقیم نیستم به جهت این که من دغدغه نسلی را دارم که دوران دفاعمقدس را از نزدیک توانایی نکرده است.
خیرالله تقیانیپور نقطه نظر خودش را درمورد این نوشته اینگونه نقل کرد: در همین ماجرای اتفاق سوریه و عراق جوانانی رفتند که به هر حال یکی از برهههای تاریخی است که زیاد از آن فاصله نگرفتیم و برای آیندگان که این تاریخ مهم را فراموش نکنند به قدر کافی متریال باقی بگذاریم و چه بهتر که اینها را در عرصه سینما از خودمان به جای بگذاریم و برای آیندگان بماند.
«صبحانه با زرافهها» تازه ترین دستپخت سینمایی سروش صحت است که در جشنواره فجر چهل و دوم سرو شد.
صحت که پیش از این، فیلم سینمایی «جهان با من برقص» را ساخته است، این بار برگ فرد دیگر از همان نوع نگاه را به نمایش گذاشت.
خود او اشاره کرد که قضیهاش، دوستی، مرگ و بخشش بوده و عاشق اقتباس از آثار ادبی مشهور جهان است.
سیدمصطفی احمدی تهیهکننده «صبحانه زارفهها» درمورد این فیلم او گفت: «صبحانه با زارفهها» فیلم سروش صحت است با همان امضاهای همیشگی سروش صحت! به نظرم خود بینندگانتان فهمید خواهد شد چون تکلیف سروش صحت در فیلمسازی زیاد اشکار است.
محمدرسول صفری بازیگر سینما که امسال با «مجنون» و «شکار حلزون» به جشنواره آمده زیاد دوست داشت درمورد تاثییر تازه سروش صحت سخن بگویید کند. او او گفت: زمانها می بود واقعاً در سالن سینما یک فیلمی را ندیده بودم که آنقدر حالم خوب بشود و امیدوارکننده باشد. سروش صحت به نظرمن پیشرو است و در سطح کشورهایی که در فیلمسازی موفق می باشند، فیلمسازی میکند و مخاطب را به فیلمبینی در سطح گستردهتری وادار میکند اگر عاشق سینما باشی و فردی باشی که فیلم نگاه میکند و به سینما علاقهمند است.
نشست خبری «صبحانه با زرافهها» یک میهمان اختصاصی هم داشت؛ پژمان جمشیدی که این روزها دچار فیلمبرداری سریال «زیر خاکی» است و به همین علت نتوانسته به برج میلاد بیاید. با این که بهرام رادان، هوتن شکیبا، هادی حجازیفر و بیژن بنفشهخواه، سروش صحت را در نشست خبری تنها گذاشتند.
او در ارتباطی تلفنی روی خط آمد و قبل از هر چیز از زحمات اهالی رسانه سپاس کرد. جمشیدی او گفت که مدیون رسانهها است، چه روزهایی که نقدش کردند و چه روزهایی که از او تعریف کردند.
روز سوم جشنواره، هم سینمایی می بود، هم فوتبالی.
لحظات احساسی پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان، اشک را به چشمان خبرنگاران آورد، «قلبرقه» آنها را شگفتزده کرد و «صبحانه با زرافهها» بخشش را به آنان آموزش داد.
ساعات بسیاری تا بیدار شدن خورشید ۱۵ بهمن ماه باقی نمانده، امروز به علت پخش فوتبال دیرتر برج میلاد را ترک کردیم اما ارزشش را داشت!
انتهای مطلب/
[ad_2]
منبع